Fysio-, manuele- en handtherapie

Gewrichtsklachten

Wat zijn gewrichtsklachten?

Een gewricht is het ‘scharnier’ tussen twee botten. Je hebt grotere gewrichten bijvoorbeeld in je heup, je knie, je schouder en je ellenboog. En kleinere gewrichten zoals in je handen, je voeten, je vingers en tenen, en tussen je ruggenwervels.

Eén of meer gewrichten zijn stijf of pijnlijk.

Bepaalde bewegingen zijn lastig of lukken niet meer, zoals een kraan of deksel opendraaien of een tas optillen. Soms kun je ‘s nachts niet slapen of je wordt wakker van de pijn.
Het is soms moeilijk om precies te zeggen waar de pijn zit. Als je bijvoorbeeld last hebt van je schoudergewricht, dan kan de pijn uitstralen naar de spieren van je bovenarm.

· Hoe ontstaan gewrichtsklachten?

Gewrichtspijn kan verschillende oorzaken hebben. In sommige gevallen is het een combinatie van meerdere factoren. Meestal ontstaat de pijn door overbelasting, slijtage of veroudering van je gewrichten

· Symptomen

Het meest voorkomende symptoom van gewrichtsklachten is pijn. Vaak ontstaat de pijn wanneer je gaat bewegen (aanlooppijn), maar de pijn kan ook optreden bij langdurige of intensieve inspanning. De klachten en de ernst van jouw klachten zijn grotendeels afhankelijk van de oorzaak.

Bron: Thuisarts.nl https://www.thuisarts.nl/gewrichtsklachten/ik-heb-last-van-mijn-gewrichten

· Wat kunnen wij betekenen?

Heb je last van een gewrichtspijn dan is de behandeling afhankelijk van de oorzaak van de pijn. Heb je bijvoorbeeld last van artrose/ slijtage dan is het belangrijk dat je in beweging blijft om zo lang mogelijk een nieuwe heup- of knieprothese te voorkomen.

· Blessure

Heb je last van gewrichtspijn door een blessure dan is het van tijdelijke aard en kunnen wij samen met jou aan de slag om je klachten snel en grondig te verhelpen.

Vanuit een eerste intake zullen wij je klachten onderzoeken en een diagnose vaststellen. Aan de hand daarvan maken wij een behandelplan.

Je kunt altijd even bellen, dan maken wij een afspraak om samen te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Bel met 0341 – 426916