Fysio-, manuele- en handtherapie

Dry needling

• Wat is dry needling?

Dry needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van spierklachten. De methode is overgekomen vanuit Canada en wordt steeds meer toegepast binnen de regulieren fysiotherapie.

• Triggerpoints

Bij een verhoogde spanning van de spieren kunnen zich pijnlijk en verharde drukpunten vormen, de zogenoemde (myofasciale) triggerpoints. Bij deze therapie wordt met een speld de triggerpoint van de spier aangeprikt om deze effectief en snel te doen ontspannen.

• Triggerpoints kunnen zich uiten in:

·       Pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders

·       Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

·       Verminderde kracht in de betrokken spier(en)

·       Pijnontwijkend gedrag

·       Tintelingen in arm/been, hoofdpijn en/of duizeligheid

Een specifieke hoofdpijn door een triggerpoint is te zien op de afbeelding. Bij het zwarte kruisje zit de triggerpoint en het rode gebied is het uitstralingsgebied. Dit is een voorbeeld van een triggerpoint die d.m.v. dry needling heel goed te behandelen is. De klachten zijn dan vaak na 2-3 keer behandelen verdwenen .

• Naalden

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere malen naalden in het lichaam gezet. Deze blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de energie in het lichaam. Dry needling gebruikt een ‘droge’ acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. De werking van deze techniek is inmiddels in wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

bron: www.dryneedling.nl ​